Journalist, forfatter Malene Fenger-Grøndahl:
Min Johannes Jørgensen - genkendelse og fremmedhed.
Litteraturkritiker, lektor em. Lars Handesten: ”Det er Høst i vore Sjæle”
Under en rejse til Assisi, hvor jeg netop havde besluttet at konvertere til katolicismen, stiftede jeg bekendtskab med Johannes Jørgensen for første gang – på et gadeskilt i den pittoreske by. Siden har Johannes Jørgensens tros-rejse, livsvej og litteratur været både spejl og gådefuld fremmedhed for mig. I dette oplæg vil jeg give et par blik
ind i min dialog med Johannes Jørgensen og nogle af hans værker.
Det vrimler med årstidsdigte i Johannes Jørgensens lyrik. Snart er årstiderne en sjælstilstand, snart sym-bolet på en guddommelig cyklus, og snart indgår
de i en hyldest til den danske frihed og lykkefølelse. Det var dog ikke kun for Johannes Jørgensen, men også for hans samtidige digterkolleger, at årstiderne var et uomgængeligt lyrisk motiv. Foredraget søger både at indkredse Johannes Jørgensens opfattelse af årstiderne og at sætte denne i et litteratur- og kulturhistorisk perspektiv
De smukke lokaler i Dansk Forfatterforening, Strandgade 6, på Christianshavn lagde rammen om et interessant og stemningsfuldt sommermøde. Her var både noget for øjet og for øret.
Peter Nørgaard Larsen, mag.art og ph.d. i kunsthistorie, overinspektør og seniorforsker ved Statens Museum for Kunst.
Peter Nørgaard Larsen, mag.art. og ph.d. i kunsthistorie, overinspektør og seniorforsker i kunsthistorie ved Statens Museum for Kunst holdt et spændende oplæg om Johannes Jørgensen og symbolismen i dansk kunst.
Tilhørerne blev introduceret til førende danske kunstnere, som udtrykte symbolismen i malerkunsten i opposition til naturalismen. Det omfatter især værker af Mogens Ballin, Gad Frederik Clement og Ludvig Find. Værkerne blev ledsaget af citater fra Johannes Jørgensens "Mit livs legende" om mødet med kunstnerne.
Gad Frederik Clement. Den hellige Frans' vision med de tre hvide jomfruer, 1892, SMK
Nikolaj Muldkjær
Sommermødet bød også på musikalske indslag med troubaduren Nikolaj Muldkjær, som havde sat musik til en række af Johannes Jørgensens stemningsfulde digte. Han fremførte bl.a. "Den ellevte time" og digtet "Manon", som havde været hans første møde med Johannes Jørgensen - takket være Lise Nørgaards Matador og Ingeborg Skjerns oplæsning.
Elizabeth Cray Bakra
Sommermødets sidste oplæg stod Johannes Jørgensens sønnesøn kulturhistoriker Flemming Jerk (f. 1937) for. Han fortalte levende om møder med sin farfar: først i Danmark under den tyske besættelse og senere i Vadstena i Sverige, hvortil han var flygtet med sin jødiske mor. Efter krigen havde han i 1951 besøgt sin farfar i Assisi. Flemming Jerk berettede ligeledes om et mangeårigt varmt forhold til Johannes Jørgensens hustru Helene.
Flemming Jerk, kulturhistoriker
Selskabets formand, Elizabeth Cray Bakra orienterede om processen med den mulige erhvervelse af Johannes Jørgensens hus i Assisi, som brat blev afsluttet, da huset blev solgt til anden side.
Endvidere omtalte formanden Selskabets indsats i forbindelse med Svendborg Kommunes forslag om salg af Johannes Jørgensens hus i Svendborg. Forslaget blev "taget af bordet" bl.a. på grund af mange høringssvar og omtale både i lokale aviser på Fyn og i flere landsdækkende aviser.
Koncert i Svendborg kirke i anledning af Johannes Jørgensens 150 år.
Medvirkende: organist Povl Chr. Balslev, Marianne Kjær, Lars Bo Jensen og Laura Teglhøj samt digteren Simon Kabel i Johannes Jørgensens skikkelse.
Foto: Andreas Holsting